Unelmat voisi tulla todeksi - tekemällä
- Salla Axelin
- Mar 31
- 2 min read
Paimion Yrittäjät avasivat tänään facebookissa viikon kestävän vaalipaneelin. Yksi kysymys joka päivälle ja kaikki ehdokkaat saavat vastata. Nerokasta, sanon minä... no taisin tuon konseptin itse keksiä 😉, kun viimeksi kävimme kuntavaaleja Korona-ajan keskellä. Olen ylpeä "kotiseurastani", että jatkoivat paneelin järjestämistä. Ehkä siitä muodostuu perinne. Tänään meitä ehdokkaita pyydettiin kertomaan ajatuksia elinvoiman kasvattamisesta, jos ei olisi mitään rajoitteita. Minä kerroin. Tosin useimmat kohdat ovat täysin toteutettavissa eivätkä vaadi edes isoja rahakasoja, vaan ihan vain intohimoisten ammattilaisten työtä!

Boldasin tarinasta sanat, jotka vahvistavat elinvoimaa. Niitä on kolmisenkymmentä. Ja sitten tarinaani: Onpa kerran Paimio – Vahvasti brändätty ja trendikäs maalaiskaupunki.Ensin oli hyvä alku, paljon tekeviä ihmisiä, monenlaisia kehitysideoita, tapahtumia, yrityksiä ja yhteistyötäkin. Moni tajusi, että pystyisimme vielä parempaan. Päätimme nostaa kaupunkimme tasoa! Valmistelimme tarkkaan strategian, loimme eri tahoille tavoitteet ja seurannat sekä ymmärsimme tekevämme ihmeitä kolmella YYY:llä. Meistä tuli vetovoimainen matkailukaupunki, jossa ympärivuoden tapahtuu. Vahvimmat vetonaulamme ovat maineemme lähiruokakaupunkina, monipuolinen Parantola ja upea luonto erilaisine retkeilyreitteineen ja mahdollisuuksineen. Matkailuautoparkki on lähes koko vuoden kovassa käytössä ja kaupunkiin on syntynyt myös monenmoista uutta yrittäjyyttä mm. joen rantaan ja pyöräilyyn liittyen. Suuri lähiruokaan ja muuhunkin suomalaiseen tuotetarjontaan keskittynyt moderni kauppahallimme on varsinaissuomalainen vetonaula, joka koetaan ohittamattomana matkailukohteena. Paimiolaiset ovat siitä luonnollisesti myös varsin ylpeitä ja hallin kahvilassa onkin erityisesti lauantaisin suorastaan ruuhkaa jo paikallisinkin voimin. Kaupungin elinkeinotoimen merkitys kaupunkimme muutoksessa on ollut todella merkittävä. Yksi tärkeä lähtökohta kasvun alulle oli säännöllinen ja monikanavainen viestintä yrittäjille. Kun tiedot vaikkapa kaupungin tarjoamista koulutuksista, teemallisista verkostoitumistapahtumista, mahdollisuuksista sparraukseen ja monenlaisista yhteisistä kampanjoista alkoivat tavoittaa yrittäjiä, puoleensavetävyys myös yritysten suhteen kasvoi nopeasti. Toki myös jatkuva ja kivasti persoonallinen yritystonttimarkkinointi on tehnyt osansa. Tietoon perustuva päätöksenteko on myös osaltaan luomassa yhä elinvoimaisempaa Paimiota. Kun lakisääteisten vaikutusarviointien lisäksi myös yritysvaikutustenarviointi on luontainen osa päätösten valmistelutyötä, saavat päättäjät tehdä päätöksiä turvallisin mielin tietäen elinvoimasta pidettävän hyvää huolta. Ai niin, ne tarinan kolme YYY:tä! Ne ovat Yrittäjyys, Yhteisöllisyys ja Yhteistyö – Kasvavan Paimion elinvoiman ympyrä, jossa kaikilla on paikkansa.
Comments